Browse By

Uspješnice sa Sundancea, Cannesa i Venecije na jubilarnom 10. HRFF-u!

Deseto, jubilarno izdanje Human Rights Film Festivala, festivala filma o ljudskim pravima, održat će se od 8. do 14. prosinca u kinu Europa i Dokukinu KIC u Zagrebu te potom od 12. do 16. prosinca u Art-kinu Croatia u Rijeci.

Ovogodišnje izdanje donosi sveukupno 34 filmska naslova – od toga glavni program sadrži osam dugometražnih igranih te 15 dokumentarnih uradaka. Popratni program Romi: na rubu u srcu Europe donosi pak osam filmova koji se bave pitanjima Roma i njihove marginalizacije u današnjoj Europi.

Pored već najavljenih filmova, festival donosi i novi, treći dugometražni igrani naslov redateljice So Yong Kim, američki film Za Ellen (For Ellen). Riječ je o tihom i atmosferičnom filmu u čijem je središtu muzičar (utjelovio ga je američki glumac Paul Dano), neprilagođeni otac koji uslijed razvoda pokušava doprijeti do svoje šestogodišnje kćeri Ellen. Pri dočaravanju emocija, redateljica Kim koristi tišinu i šapat uz niz efekata kako bi dočarala emotivni naboj odnosa glavnih likova.  Na festivalu u Sundanceu film je bio nominiran za glavnu nagradu žirija u kategoriji najboljeg dramskog ostvarenja.

Izbezumljenost (À perdre la raison) je novi film cijenjenog belgijskog redatelja Joachima Lafossea, a dijelom je inspiriran istinitim događajem iz predgrađa Bruxellesa iz 2007. kada se žena prijavila policiji nakon što je hladnokrvno ubila svoju djecu. Film započinje histeričnim napadima glavne protagonistice nakon počinjenog čedomorstva, da bi se potom fokusirao na prošlost i na slijed događaja koji je doveo do trenutnih tragičnih posljedica. Izrazito je hvaljena izvedba glumice Émilie Dequenne u ovom zahtjevnom portretu žene koja u potpunosti skreće van realnosti – za istu je osvojila nagradu Un Certain Regard za najbolju glumicu u Cannesu, dok je film u istoj kategoriji nominiran, a nagrađen posebnim priznanjem kritike na festivalu u São Paulu. Izbezumljenost je belgijski kandidat za nagradu Oscar.

Novi film renomiranog francuskog autora Oliviera Assayasa, Nakon maja (Après mai), nagrađen je dvjema nagradama na ovogodišnjem festivalu u Veneciji, uključujući onu za najbolji scenarij. Postavljen u rane 70-e godine prošlog stoljeća, ovaj film pokazuje da ono što je započeto u svibnju 1968. nije bio jedinstven i izniman događaj koji je potrajao mjesec dana, već pokret koji je velikom dijelu mlade populacije unio želju za promjenom kao i spoznaju da je politika osobna stvar. U središtu filma je francuski student koji se odjednom nađe na prekretnici između svojih političkih uvjerenja I osobnih ambicija. U filmu nastupaju isključivo amaterski glumci što se dobro nadograđuje na Assayasov autobigrafski pristup.

Izraelski dokumentarac Zakon na tim područjima (Shilton Ha Chok) u režiji Ra’anana Alexandrowicza kronika je izraelskog 43-godišnjeg vojnog sustava u okupiranom palestinskom teritoriju Zapadne Obale i pojasa Gaze.  Priča se razvija kroz intervjue sa začetnicima spomenutog sustava, vojnim profesionalcima koji su sistem provodili u formativnim godinama. Ovaj film pokušava dati odgovore na neka krucijalna pitanja koja se izbjegavaju: može li se i smije li se okupacija postići i provoditi unutar zakonskog okvira koji uključuje pridržavanje načela vladavine prava? Koje su posljedice koje društvo zahvaćeno tako dugoročnim zahvatom mora podnijeti? Film je nagrađen nagradom žirija na festivalu u Sundance kao I za nabolji izraelski dokumenarac na festivalu u Jeruzalemu.

Pankerski sindrom (Kovasikajuttu) je dokumentarac finskog redateljskog dvojca Jukke Kärkkäinena i Janija-Petterija Passija koji prati i dokumentira neobičan uspon četiri profesionalna glazbenika s mentalnim poteškoćama iz punk rock benda Pertti Kurikan Nimipäivä. Njihove pjesme pokrivaju širok dijapazon tema – od aktualnih socijalnih problema do poteškoća u svakodnevici. Oni se obraćaju širokoj publici: od političara do onih čije se ponašanje prema hendikepiranim ljudima treba poboljšati. Ovaj film najviše i prije svega progovara o punku – to je priča o hendikepiranim ljudima koji se bune protiv mainstreama!

Popratni program Romi: na rubu u srcu Europe uključuje slijedeće igrane filmove: češko-slovački Cigan autora Martina Šulika, francuski Sloboda redatelja Tonyja Gatlifa, zatim Anđeo čuvar srpskog redatelja Gorana Paskaljevića te Crvenkapa Zorana Tairovića. U sklopu tog će programa biti prikazana i četiri dokumentarca:  njemački Revizija Philipa Scheffnera, rumunjski Naša škola Mone Nicoare, srpski Lepa Dijana autora Borisa Mitića te film Ovde sam u režiji autorice Irene Fabri.

Uz spomenuti filmski program, 10. HRFF uključuje i nekoliko diskusija te koncerata.

Ulaz na kompletan filmski program je slobodan!